July 25, 2011

Monday Love Story..


Dalam dunia, perkara yang paling besar adalah cinta. Perasaan cinta adalah suatu hal yang rumit namun disenangi oleh seluruh manusia. Cinta itu dalam ertinya. Cinta juga luas penggunaannya. Namun beringatlah, bahawa setiap satu dari hal dunia telah dijanjikan baik dan buruk. Pilihan bukan menjanjikan kebaikan, cara bukan menerbitkan keburukan.

Cinta sememangnya memerlukan pengorbanan. Luasnya erti pengorbanan ini. Sebagai contoh cinta akan agama, maka dikorbankan harta, masa dan nyawa. Jika benar anda mahu lakukan pengorbanan maka kembali kepada rangkap diatas. "Namun beringatlah, bahawa setiap satu dari hal dunia telah dijanjikan baik dan buruk."

Hari ini, crow percaya semua orang mahu memiliki cinta. Ini fitrah kita. Jika gila atau di lahir sebagai cacat akal sahaja tidak dianugerahkan dengan perasaan cinta oleh Allah swt. Namun, mereka tetap telah di janjikan dengan sesuatu di akhirat kelak.

Dalam hal cinta terhadap jenis berlainan jantina, crow juga pernah melaluinya. Setiap yang crow lalui, crow bersungguh-sungguh untuk mempelajari dan memahami mengapa dan bagaimana kesilapan boleh terjadi ketika kita mencintai sesorang. Jadi crow ingin kongsikan beberapa perkara yang perlu kita hindarkan apabila kita mencintai seseorang. Supaya kita sedar dan cuba menghindari dari menyakitkan hati serta perasaan orang lain.


Hindari prasangka buruk
- Apabila kita jatuh cinta atau sedang mencintai seseorang. Hindari dari membuat sangkaan buruk. Walaupun setiap yang dirasa oleh deria (Instinct) mensahihkan tentang sesuatu perkara namun berwaspadalah. Jangan sesekali menaruh prasangka kepada si dia. Prasangka buruk terhadap orang yang dicintai boleh menimbulkan rasa benci, meluat dan jelik yang mendalam.


Niat kerana kebaikan
- Cinta tidak semestinya memiliki. Yakinlah dalam hati, semuanya telah tertulis didalam takdir kita oleh Allah swt tentang jodoh dan pertemuan. Apabila kita mencintai si dia, maka berniatlah untuk melihat si dia bahagia. Walau bukan bersama anda.


Berikan waktu untuk cinta
- Bukan semua manusia mahu bercinta secara mengejut. Berikan waktu pada si dia. Bermula sebagai kawan adalah jalan yang terbaik untuk memberi ruang kepada kedua-dua pihak mengenali diantara satu sama lain. Hal ini sangat penting. Berikan masa kepada diri anda juga untuk menilai si dia sama ada sesuai atau tidak walaupun ketika itu hati anda sedang gopoh untuk memiliki cinta.


Jangan percaya pada bukan fakta
- Ada yang mengatakan, bila seseorang yang anda cintai hanya anggap anda sebagai kawan maka anda sudah gagal. Ingat, bukan anda yang menentu jodoh. Ia ketentuan Allah swt. Berusahalah. Insyaallah.. Jika usaha setimpal dengan tawakal. Maka tiada sebab untuk anda gagal. Perasaan manusia ini berubah-ubah. Dari merasakan hanya sebagai kawan juga boleh berubah kepada merasakan cinta. Cuma anda perlu sabar dalam usaha. :)




Notaddahi : Quotes dalam gambar atas ni lansung tak masuk akal. Koh3.. 
Kalau mahu si dia, usahalah! 
Jangan hanya melihat sahaja.
 Kemudian hati asyik menyalahkan takdir ketentuan Allah. 
Ah.. Nonsense.
Mari usaha dan tawakal. Insyaallah..



9 comments:

Solihin Zubir said...

persefahaman yg plg penting.. kan...

argh! dh serik nk cintan cintun ni.. nk kawen ja.. haha..

miss ct said...

Assalamualaikum...
entry ttg cinta?? wow.. kena blaja dgn tc ni.. tq kongsi ilmu.. =)

Fariq said...

tc kalo bab cinta mmg no.1.. ko kena bukak kelas utk org yg nak bercinta la tc.. hehehe..

cintatulip said...

tq tc nice entry.. sz... persefahaman n tolak ansur.. serik kan cinta ni.. hmmmm

diana said...

doktor cinta...
heheh..
crow memang teror la bab2
cinta ni..;p

si macho said...

--"

aleen aiden said...

nampak header baru,perghhh,osem gilak!
nak jugak nak jugak....wuwuwuwuuuterus xjadi komen psl en3 sbb header kat atas tu menggoda btul!

alepridz said...

takut la aku nak bercinta... macam dah fobia pulak... huhu

http://www.alepridz.com/

yanadimple said...

susa bcinta kalu ade slh sorg yg ta sggup bsusa sng bsama n tak usaha utk trima buruk psgn. sume bnde perlukn komitmen sme jela ngn bcinta. klu dah tak ready baik bkwn je klau x, slh sorg mgkin akn luka >.<

http://yanadimple.blogspot.com/

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...