July 26, 2011

Segmen Ilmiah : JOM BERKONGSI HADIS SAMA-SAMA!!

Keliks banner untuk tahu. ^__^


Terima kasih kepada blogger Thesyafiqmokhtar sebab wujudkan idea best dalam segmen beliau. So, Crow nak kongsikan 2 buah terjemahan hadis Rasulullah s.a.w yang di riwayatkan oleh imam Al-bukhari dan Muslim :


1) Hadis pertama
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.”
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
Bahagian akhlak & akidah.

Huraian ringkas :
Islam menuntut agar umatnya berdakwah ke jalan Allah dengan penuh hikmah dan bijaksana supaya ia boleh diterima dengan mudah dan rela. Namun, jangan sesekali di salah gunakan maksud 'mudah' dalam agama islam ini. Meski pun islam menawarkan panduan hidup yang mudah, kita wajib patuh kepada prinsip, tertib, rukun dan syariat.


2) Hadis kedua
Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya:
Kemudian diriwayatkan daripada Anas r.a katanya :” Apabila Nabi SAW memberitahu sebuah pernyataan, baginda mengulanginya sampai tiga kali hingga orang ramai dapat memahami dan mengerti perkataannya dengan baik dan setiap kali nabi meminta izin untuk masuk (ke dalam rumah, ia mengetuk pintu) tiga kali dan mengucapkan salam.
(Riwayat Al-Bukhari)
Bahagian akhlak & akidah.


Huraian ringkas :
 Simbolik tiga kali dalam sesuatu perbuatan bergantung pada situasi dan tempat. Dalam melakukan sesuatu perkara ibadah seperti mengambil wudhu’, kita dikehendaki melakukan pada satu-satu rukun itu sebanyak tiga kali kerana ia adalah lebih baik bahkan termasuk dalam perkara sunat. Tetapi ada juga berlaku sekiranya sesuatu itu dilakukan lebih dari tiga kali akan mengundang mudarat dan keburukan atau jatuh pada peringkat batal contohnya jika bergerak dengan sengaja lebih dari tiga kali sewaktu dalam solat, solat dianggap batal. Kesimpulannya, Islam menekankan tentang kesederhanaan dan menegah perbuatan melampaui batas. Justeru bilangan 3 kali adalah jalan paling selamat. 


Crow berbesar hati untuk Tag Segmen ini kepada :
Nurulee



Notadahi : Kepada Diana J. I tahu u bace entri i. hehe.. So i told u already about rukun dalam islam. Simbolik 3 kali dalam perlakuan adalah rukun (konsep) sebenarnya. Rukun ini mengajar kita supaya tidak melebih-lebih atau sengaja dikurangkan yang kemudian boleh menimbulkan bidaah dalam agama. Dalam islam jangan hanya di fikirkan yang mudah, tetapi islam itu mengajar supaya kita sentiasa besederhana dalam apa jua perkara. Wallahualam..


Yang baik dari Allah swt dan yang buruk datang dari diri sendiri.
-Sekian-


9 comments:

si macho said...

“Permudahkanlah semua urusan dan jangan menyusahkannya, berilah khabar gembira dan janganlah membuat sesuatu yang menyebabkan orang lain lari.”

Apabila Nabi SAW memberitahu sebuah pernyataan, baginda mengulanginya sampai tiga kali hingga orang ramai dapat memahami dan mengerti perkataannya dengan baik dan setiap kali nabi meminta izin untuk masuk (ke dalam rumah, ia mengetuk pintu) tiga kali dan mengucapkan salam.


contohi :angguk

TheSyafiq Mokhtar said...

thanks bro sebab sudi join..mmg terbaik.. nanti aku listkan dalam entri khas k..semoga kita sama2 dapat manfaat dengan menyebarkan sabda Rasulullah ni.. :)

Cik Ladies said...

The Crow terbaik.. Siap ada penerangan.. Segmen yang dianjurkan ni memang bagus!

Koh3 ^___^

ReYnn said...

Bagus!! :)

Nurulee said...

Crow, tengkiu tag :)

sama-samalh kita berkongsi hadis :)

Anonymous said...

:)

ecah mashuri

aleen aiden said...

sukeee..
pasnih nak cuba ketuk pintu 3x jugak lah.hik3

aleen aiden said...

alin klo ckp skali patu xdgr,patu nak suh ulang pon muke da ketat.pasnih xmo buat muke ketat2 dah.hu3

diana said...

diana...
i tahu u baca komen i...
sama la nama kita ..
hehehheeh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...