May 7, 2011

Agama Islam Modal Lawak Jenaka

Aku terbaca satu entri lawak berunsur Islam. Klik SINI. Aku ketawa terbahak-bahak bila tengok video lawak berunsur Islam. Klik SINI     

Dah bace? Dah tengk video tu? koh3.. Lawak kan? Ya, perkara dalam islam kalau di sentuh melalui cara 'Double Meaning' memang boleh dijadikan lawak tahap Maharaja. kah3..

Persoalan yang timbul dalam kotak pikiran sempit aku : 

Sesuai ke hal yang berkaitan Agama Islam guna cara
"Double Meaning"?




Ustaz kau yang cakap atau kau yang tak faham? Atau kau sendiri tak pernah bertanya dan fahamkan? kah3.. Ya.. aku tahu korang faham dengan lawak yang cuba mereka sampaikan. Lawak 'Double Meaning' kan? Orang bodo je yang tak faham. ahaha.. 

Tapi memang aku tak faham. Dan aku rase orang yang benar-benar faham dalam ilmu agama islam juga tak akan faham dengan lawak yang mereka cuba sampaikan.

Diriwayatkan hadith dari Abdullah b Najjiyi hadith dari bapanya hadith dari Ali (r.a) berkata hadith dari Nabi (s.a.w) yg bersabda: 'Tidak masuk malaikat (rahmat) ke dalam rumah yg di dalamnya ada ukiran (i.e. sculpture) (yakni, ukiran manusia atau haiwan yg hidup, termasuk gambar-gambar yg timbul), dan (tidak masuk juga, jika) ada anjing, dan (tidak masuk juga jika) ada penghuni rumah yg berjunub (i.e. belum mandi junub).' [Hadith an-Nasa'i, Kitab Toharah (Bersuci)]

Aku rase rasulullah s.a.w menyebut 'Malaikat Rahmat'. Apa kena mengena dengan Malaikatul Maut? Apa 'Double Meaning' yang di maksudkan dalam lawak mereka? Korang percaya yang sikap malaikat itu semua sama kerana mereka adalah "Malaikat"?? koh3.. Oh.. Jadi maksudnye sikap kesemua Iblis itu sama, kesemua Jin itu sama dan kesemua Manusia itu sama? Kalau korang fikir mcm ni, ini baru betul-betul lawak. kah3..

Jika tidak tahu apa yang cuba di sampaikan mengikut satu maksud, tak perlulah pandai-pandai nak menjelaskan dengan dua maksud. Nanti kau yang salah, kami semua lingkup. Pendek kata, tak payah lah nak cerita unsur lawak, nasihat, pedoman berkaitan islam dalam blog kalau diri sendiri tak mampu fikir kewajarannya kepada umum.



Nota : Takde nota kot. koh3.. lawak tak? wakaka..

-Tamat-


13 comments:

aida said...

hehe kena pikiaq pnjang dulu nk kata lawak ka dak.. :P

si macho said...

kau gila aku ta faham == malas na tgk vid tuh ==

puteraduyong said...

persoalan tentang agama..kena agak serius... :)

echah mashuri said...

xbrape kenan kalo lwk2 beruhsur agma tuh,tkut tergelincirrrr,

Bigdaddyz said...

sebenarnya cara bagaimana pun tiada salahnya yang penting tujuannya ...agama islam kita mudah dan cantik cuma kadang2 di sulitkan sangat...

Solihin Zubir said...

blog ayam dan babi?

nama blog pon dh mcm haram...

wath said...

tu la jadi bile org tak cukup ilmu tapi nk berckp ttg 1 perkara tu. wat kene gelak je. bukan sbb lawak. tp sbb bodoh

diana said...

tu maknanya orang yang buat lawak tu cuma tau satu arah saja..
sedangkan maksud sebenar satu2 hadis itu perlu kita kembangkan..
kat situ baru kita jumpa jawapan sebenar..

cer kamu buat tutorial cara nak buat header macam kamu..
akak nak tiru..:p

Naddia said...

ade beze tau "laugh wit me" and "laugh at me"...oke?!

RR said...

Betui tu crow, bukan depa taktau kita tak matang lg.lol

Afif Sani said...

Semoga mereka diberi kesedaran. JZKK

Haziq Bul said...

nampak macam ada unsur plagiarism di sini

cik AF said...

erk, ada gak manusia cenggini =.=
haish, agak2 la lau nak buat lawak toksahla pakai modal agama segale.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...