June 27, 2011

Mari Bebas Suara!


Salam Satu Malaysia. 

Cewah~ Pendahuluan pun dah nampak acah-acah Patriotik. Eh? Patriotik ke Pro kerajaan? muahaha.. Ok, abaikan. koh3.. 

Hari ni kite boleh lihat, masyarakat di Malaysia dan seluruh dunia sudah memahami hak kebebasan dalam menyuarakan sesuatu pendapat. Di Malaysia, kebebasan bersuara adalah suatu perkara yang lantang untuk di pertikaikan atau di isukan dengan terperinci. Namun begitu, masyarakat kini sudah faham akan jenis kebebasan bersuara yang di benarkan dan tidak bercanggah dengan akta kesalahan dalam negara ini.


Aku syairkan suara alam. phew~

Ahli politik, NGO, Aktivis, dan Blogger adalah golongan yang sememangnya berpengaruh dan mempengaruhi melalui skop 'Bebas Suara'. Dengan bermodalkan kebebasan bersuara, maka dapat menjamin status golongan ini.

Ahli politik serta badan NGO lebih menguasai di bahagian akhbar dan media tempatan. Aktivis pula lebih cenderung melontarkan suara ke arah muzik, blog, youtube dan Funzine. Ini adalah strategi bagi membolehkan setiap pendapat yang di suarakan berjaya sampai kepada umum.


Persoalan yang timbul, apakah hasil bagi mereka-mereka ini?

Wang ringgit. Yes. Sudah tentu wang ringgit. Apabila kite menyuarakan pendapat kepada umum. Pendapat yang di suarakan itu boleh mempengaruhi seseorang. Tidak kira siapa pun. Ahli politik, NGO, Blogger, pemuzik jalanan atau aktivis tidak berdaftar. Mereka menyuarakan adalah demi wang ringgit. Dan ini adalah salah satu cabang bisnes 'murah' yang menguntungkan dengan hanya bermodalkan 'air liur'. Bisnes yang di eksplotasi dari hak kebebasan bersuara. 

Bila hak ini di salah guna. Maka fitnah, gosip, memutar belit fakta dan idealogi karut berleluasa. Orang kata "Bila cerita meletup. Untung." Phew~ So, blogger guys & girls. Korang fikir lah sendiri. koh3..


 Notadahi : Mencarut selagi boleh. Itu kebebasan bersuara. hahaha.. 
Pale Hotak Hang! wakaka.. larikk!


-Tammat-






10 comments:

Fariq said...

kat mesia nak ckp kena bisik2.. kalo tak abes fbi cari.. hohoho

faiz said...

tapi dekat Malaysia ni kebesan bersuara mmg terhad..

Liyana Zahim said...
This comment has been removed by the author.
Liyana Zahim said...

Knp ek sebok nk cite psl kebebasan suara tp hak tu sgt terbatas kat meleysia ni.. Ok, as far as i know, malaysia is a semi-democracy country smtimes caled dictablandas or pseudodemocracy.. It's illiberal democracy in wchc media are controlled by govt almost entirely n oposition parties hve limited aces in every chanel.. N it seems like der's is no term freedom to voice out wen oposition parties hve litle rites to speak on TV, radio etc..

N even two brancges og govt: judiciary and legislative as such are full wif coruption.. Da two bodies tat basicaly ought to b neutral and impartial tp tgklah.. Due2 cam hancusss... Taley pkai..

Ppl are not blind.. Tp since kbebasan bersuara tu takde.. Der's ntg much we can do to speak da truth..

A retarded kitty said...

ni la dikatakan demokrasi

LOL

aleen aiden said...

alin sker perenggan yg last tu.mencarut slagi boleh,itu kebebasan besuara.

muahahaha,hances!!! :P

diana said...

mencarut itu kebebasan bersuara ye??
bagus!!!nak berani mencarut la mulai hari ni..

koh..koh..koh..

Solihin Zubir said...

mai nk mencarut kt muka hang..
koh koh koh..
larikkk.. :D

Nurulee said...

kita tiada hak kebebasan bersuara. kekeke ^^,,

koh3! koh3! koh3!

nur aisya humaira said...

erk,crow nk mencarut???meh nk :tampo.. koh3

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...