March 19, 2011

30 Saat Mencari Cinta

Korang diberi masa 30 Saat untuk menjawab soalan ni :

"Siapakah manusia paling penting di dalam hidup anda?"

30 Saat dari sekarang!! 


Ha? Siape? Siape? 
Ibu ayah, suami isteri, anak, makwe, pakwe, kak long, adik, nenek, mak su timah? keh3..

Pasti jawapan yang jarang korang fikir adalah diri sendiri. Betul tak? Diri saya adalah yang paling penting dalam hidup saya. Kerana? Kerana jika diri saya tidak penting, macam mana saya nak berbakti pada ibu bapa? Kerana jika diri saya tidak penting macam mana dengan anak-anak saya yang sedang membesar?

Dan jika diri saya tidak penting bagaimana saya mahu menjadi sebahagian penting dalam diri orang yang paling saya kasihi?



Tips Meningkatkan Jati Diri 

Setiap hari sebutlah satu ayat sekali.  Hanya satu ayat, Tak lama. Cuma 30 saat je. Kat bawah ni contoh2 ayat yang boleh di sebutkan setiap hari :

Hari Isnin : Saya anak yang baik. 
Hari Selasa : Saya boifren yang setia. 
Hari Rabu : Saya manusia yang berguna.
Hari Khamis : Saya suami yang bertanggungjawab
Hari Jumaat : Saya kena solat jumaat.
Hari Sabtu : Saya nak beriadah.
Hari Ahad : Saya nak rehat ( Rehat baik untuk diri) 

Tak kesahlah ape yang korang nak sebut. Yang penting perkara yang baik. Kalau di sebut dalam sehari, insyaallah.. Minda dan fikiran akan lebih positif. Ini penting untuk diri anda. Siapa lagi yang hendak motivasikan diri korang jika bukan korang sendiri? 

Bangsa kite ramai yang punya orang penting dalam hidup tetapi kebanyakan nya tak mementingkan diri dahulu. Tu yang banyak jadi kes, ayah baik tapi anak kat pusat serenti. Bini dua, tapi anak mengandung secara haram. Keluarga bahagia, tapi makan hasil rasuah. Gelfren cun tapi jadi bahan maksiat. eh? eh? ade yang terasa? keh3.. Ni semua terjadi sebab tak mementingkan diri sendiri dari segi agama, akhlak dan lain-lain.






Setiap apa yang kita lakukan memberi impak pada yang tersayang. Jadi perliharalah diri. Pentingkan diri. Cintailah diri. Semoga apa yang diri kita lakukan, tempiasnya baik-baik belaka kepada semua yang kita sayang.

Cuba lah. Hanya 30 saat memperingatkan diri dengan perkara positif dan istiqamah.


Cintailah diri anda!
Dan Crow ye!
koh3..


Sekian~

12 comments:

diana said...

hehehh..
entah kenapa akak
jawab 'maisara' untuk soalan kamu tu...

echah mashuri said...

syg mak.huhhuh

Fariq said...

adeh.. tgh2 jawab parent tadi.. terbaca lak part pentingkan diri sendiri.. hehe.. betul la tu,, kalo diri sendiri pon kita tak bley nak jaga, camne nak jaga org lain kan..

Rina Rossoneri said...

Baiklah, ganbatte untuk positive kan diri

The Crow Empire said...

Kaka Diana - Itulah. Sy pun jawab maisara jugak. Erk? heheh.. Ramai kan sayang maisara!

Echah Fansuri - Sy pun sayang mak.. awak.. koh3..

Fariq IDH - Aik? parent je? Awek yg hang cakap cun tu tak sebut skali ke? keh3..

Rosmerry - Yeh! Mari mempositive kan diri! Gambatte neh!

(^___^)

Fariq said...

awek mane lak ni.. hahaha

Solihin Zubir said...

bahagiakan diri sindri dlu, sblum bahagiakan org lain..
diri sindri x bahagia, cmna nk bahagiakan org lain.. kan.. heheh..

wath said...

sy pn da jawab mak. sob sob.. ptt la smp sekarang sy tak mampu jd ank yang cukup baik..sbb sy tak motivate dr sndri dulu.

thanks!

aleen aiden said...

ha'ah kan,knape kite xsebut diri sendiri?knape3!hu3

hye hencek crow! ^_^

azi nur said...

IBU!

cepat x cepat x..heheee

Naddia said...

abg gagak sorg yg setia? meh sini meh!!

The Crow Empire said...

Fariq IDH - Awek tu la. Ala.. yang awek tu. keh3..

Solihin Da Bro - Betul tu. Kapel dua, tiga awek serentak. Mesti sy bahagia. Bila sy dah bahagia, dah tentu awek2 tu pun turut bahagia. koh3..

What? - Motivasi diri kene bermula dari diri. Bukan dari mak. hehehe..

Aleen - sebab aleen sebut crow! koh3..

Nur - Sy pun panggil ibu jgk! Same la! ade jodoh ni. tehehe..

Mira!! - takmo. takut.. koh3..



(^__^) Thanks guys!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...