March 9, 2011

Penilaian atau Menghukum?

Salam kepada semua. Fuh~ Agak lama aku tak menguntai alam blog. Ni semua bos aku punya pasal. Senang2 hati hantar aku kesana kemari. Cis. Tapi ape pun kerja mesti di dahulukan. Lagi pun dapat pi Singapore beb. Syok! keh3..  Lepas ni aku lepak berblog seperti biase. Boleh la aku bertenggek semula di kotak komen korang.

Bila lama tak berblog, mula lah akal janggal memikirkan idea untuk mengisi entri baru. Tapi aku putuskan untuk berkongsi hal ini dengan semua. Ini tentang sikap manusia yang pantas memberi penilaian terhadap sesuatu perkara. 

Sepanjang perjalanan hidup aku baru-baru ni. Aku ada di datangi oleh seorang perempuan. Beliau kecewa dengan sikap kekasih hati nya. Yes. Beliau merungut tentang lelaki. Biase lah. Orang perempuan ni memamg suka merungut tentang sikap lelaki. keh3.. Hal itu dan hal ini. Alih-alih lelaki yang di point kan. Si gadis memberitahu aku bahawa kekasihnya semakin kerap tidak menghubungi beliau. Kadang-kadang semakin lesu perbualan. Dalam bicara itu dia berkata "Orang lelaki ni memang susah nak faham hati perempuan".

(Dah tu sikap lelaki. Kalau tak suka, kau couple je dengan perempuan. Koh3..)

Ceh.. Beliau suka hati je membuat penilaian yang sekali gus menghukum 'Lelaki'. 

Dalam cerita lain. Aku bersama rakan-rakan tua. Ye, mereka dah tua. Umur dah nak masuk 40 tahun, anak bini penuh kat rumah. Tetapi masih aktif melepak-lepak di warong janda kelantan. keh3.. Dalam perbualan, Si A bercerita tentang anak perempuan Si B yang mana sedang membuat pengajian di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam. Jelas Si A, dia terserempak dengan anak Si B di pusat membeli belah sedang beramas mesra dengan boyfie nye. Ape lagi, mulalah Si A mengkritik adegan anak Si B pada kami. Beliau mengatakan "Ramai dah anak perempuan sekarang ni tak malu-malu berkepit sana-sini. Dah tak boleh nak di bendung. Mak bapak die pun buat tak tau."

(Dah bapaknye pun melapak je. Mane si anak tak heaven. Koh3..)

Beliau Si A, juga menilai tentang sikap remaja dan sekaligus menghukum sikap ibu bapa.

Ape yang aku nampak, kita sentiasa mendengar, melihat atau membaca tentang sesuatu. Dari situ kita akan membuat penilaian awal. Kemudian, bila jiwa dan akal kita mensahihkan apa yang di nilai. Maka mencari-cari sesuatu alasan bagi hukum itu di jatuhkan.

Persoalannya adakah ini normal? Atau sekadar sikap kita yang memang suka menilai-nilai terhadap sesuatu?

Blog dan blogger juga sering mendapat penilaian dari persepsi pembaca. Mungkin blog aku juga begitu. Mereka-mereka yang singgah di sini mungkin juga ada yang pernah memberi penilaian tentang apa yang aku repekkan. Jadi apakah kesimpulan tentang sikap kita yang suka menilai? 


"Don't jugde a book by it's cover" - Ye ke?


Tapi dari cover pun dah tau isi kandungan macam mane. Beli senaskah novel bertajuk "Kasih Sedingin Salju". Korang rase isi dalam tu cerita perang ke? keh3..



Nota : Berblog pun perlukan semangat rupanya.. sob2... Wahai semangat, come to papa. koh3..



Sekian~

14 comments:

echah mashuri said...

sokong abam crow.koh3.
betul tuh.kdg2 kita nih selalu je nak nilai org itu ini.padahal kita tak perasan.kita pun ramai jek yg menilai kita.kalau org sangka kita buruk2 kite hangin kann..pastuh kite dok sangke org buruk2 ingt org xangin ke?hehheh

tp mmg budak2 skrg suka berkepit.nasib baik ecah suka berkepit dengan buku!HAHAHAH;p

diana said...

semua orang ada sikap ni..
mungkin sebab kita dah disogok dengan "semua orang boleh meluahkan pendapat.."jadi semua benda boleh dinilai..bukan perempuan je yang suka kata "lelaki ni susah nak paham orang perempuan.."
lelaki pun ada yang kata.."eleh..aku kenal sangt pompuan yang macam ni.."
ha..kan sama je tu..
hehehhe

Jejaka Terhangat said...

betul mcm kak diana kata..persepsi lelaki dan perempuan sama je..cuma kita usaha kita sendiri la kena ubah persepsi orang terhadap kita..

papepon, teruskan semangat tulis entri the Crow..entri ko best2..=)

The Crow Empire said...

Echah Fansuri - kenapa echah gelak HAHAHAH tang ayat kepit buku? koh3..

Kaka Diana - Yep kak. Dlm komen akak dan etri sy ni pun ade berbaur penilaian di situ tentang lelaki dan perempuan. keh3.. lumrah kite suke menilai. heheh..

Jejaka TerHot - Kadang2 mmg elok orang lain menilai diri kite kan? Boleh kite tahu diri kite ni mcm mane di mata masyarakat. Aku harap mak2 kat luar tu pun dapat menilai aku dgn baik. Blh aku jadi pilihan menantu dorang. keh3..

(^___^)

aleen aiden said...

Orang perempuan ni memamg suka merungut tentang sikap lelaki. keh3..

hep2..nak kene debik ke.bukan semua hokes!tapi cek alin memang termasuk kategori yg atas 2.bila bersebab je ye2..hahah! :P

hai hencek crow! ^_^

The Crow Empire said...

hai cik aleen!

Takpe. cik aleen rungut manje je kan? huhuhu~

(^____^)

Solihin Zubir said...

uik.. entry psal masalah lelaki dan perempuan jugakj? heheh..

jgn terlalu mudah utk menghukum..
kdg2 anak tok imam pon prangai ntah pape..
hukum diri sndiri..
tiada yg dpt merubah seseorg itu melainkan dirinya sndiri..

Naddia said...

ko pulak??
tulis entry ni dapat selesaikn msalah tak?
ini cumer persoalan je..takde ending.
hehe
maslah camni sbnarnye jgn nk mnunding jari kat sesape. punce dri sndri. lau da salah jgn la ckp mak bapak tak beri perhatian yg secukupnye..piraahh!
mak bapak aku pon bkn 24 dok perhati aku..tgok aku membesar dgn jayanya^^
weeee~

motif-nk puji dri sndri

weh! apsal man u skrg ek?!! geram aku!!!

The Crow Empire said...

Solihin Da Bro - Biase nye kite tak komen, tak nilai dan tak hukum. Tapi dalam perbualan yg santai atau spontan kite tak sedar yg kite sedang memasukkan unsur2 mcm tu dalam diri. Mungkin sebab kite dah biase mengeluarkan pendapat sendiri. Pendapat yg sambil lewa.

Mira!! - tak paham la mira komen. Cecite. Cecite. keh3..

Man U mcm tu sbb dia kekurangan top player. Yang kalah tu sbb byk reserve player je main. Tp Man U tetap jitu di tangga teratas. Yeay!

nur aisya humaira said...

Assalam TC...owh,jalan jauh rupenye..patut laa tk nampk...:)

Sudah macam sebati kot ngan org kite ni, tgk ape je trus nak nilai kan??
kadg2 aisya pn macam tu jugak...:)

comeynye ayat last tu..
"come to papa??!!" hak2

wath said...

hoyeh. en gagak suda balik!
[kata2 aluan. haha]

iye la..org mmg ske menilai. pastu berebut2 bagi pendapat. tapi tu la lumrah manusia kan :D

oh ade lg 1 nk ckp. btul ape en gagak ckp. da mmg perangai laki camtu, redha je la. uhuuuu

wath said...

eh lpe nk tny, lagu yg 'sy suke sorg budak nama dia sara'

ape tajuknye? lame carik tapi asyik lpe je

.. cik FLUTTERBY .. said...

wow!!! abg crow dakmbali yawww!! hahaha..

well,, sokong2. huhu~ manusia mcm2 ragam kn..

The Crow Empire said...

Nur Aisya - Menilai tu kdg2 ke selalu? heheh.. Tapi kite bukan terniat kan? cuma rase nak menilai tu tetap akan dtg dgn sendirinya. huhu..

What? - oh sy search papadom soundtrack je. heheh.. tapi rasenye tajuk lagu tu berjudul "cerita masa kecil" kot. koh3..

Cik Flutberry - Husna! Husna! Husna! keh3..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...