February 13, 2011

Gadis Kampung? Mansuhkan!

Cerita balik tentang topik INI. Ade yang tanya kenapa dengan gadis kampung? Kenapa gadis kampung di senarai hitam?

Istilah gadis kampung ni timbul adalah dari bisik rakyat kebanyakan atau cakap2 pasar.


Ni ke gadis kampung tu? adeh~


Jadi apa perbezaan gadis kampung dengan gadis yang lain?

Ketahuilah siapa yang digelar 'gadis kampung' :
- Dia adalah Seorang Muslimah yang mereka gelar si gadis kampung.
- Dia adalah Seorang berbangsa Melayu yang mereka gelar si gadis kampung.
- Dia adalah Seorang Wanita yang mereka gelar si gadis kampung.
- Dia adalah Seorang Bakal Ibu  yang mereka gelar si gadis kampung.
- Dia adalah Seorang Bakal Menjadi Para Isteri yang mereka gelar si gadis kampung.
- Dia adalah Seorang Rakyat Malaysia yang mereka gelar si gadis kampung.


Ade beza ke gadis kampung dengan gadis metropolitan, gadis pekan, gadis rempit ke? Takde kan? Semua gadis sama. 

Apakah sebab aku blacklist kan gadis kampung? Kerana menolak gelaran berunsur penindasan (facis) terhadap seluruh kaum hawa di Malaysia ni. Segala Gadis Muslim di Malaysia yang di khususkan di sini adalah sama rata. Tidak kira hidup di kampung, di bandar, di tepi laut atau di atas bukit.


Adik perempuan aku lahir dan membesar di Wilayah. Tapi Ibuku lahir dan membesar di Parit. Jadi adakah adik aku itu gadis metropolitan dan ibuku gadis kampung? Fikirkan kembali istilah gadis kampung itu wahai semua.. Jangan meletakkan hukum atau istilah karut pada wanita.

Jika anda faham. Maka mansuhkan istilah 'Gadis Kampung' dari pemikiran.

"No more gadis kampung. Blacklist!". Nak pilih isteri ade pulak nak pilih gadis kampung la, bandar la, laut la.  Orang Kedah la, orang JB la. Takde2. Jangan gatal. Pilih yang baik2 dari segi hukum syarak. Dan yang penting 'tulen' bang~ keh3...


Nota : Jangan di ikut anasir watak dari plot2 drama. 
Kalau depa berlakon watak gadis kampung, mak aih~ Mulia habis. Tapi hakikat? 

Contoh Drama Nur Kasih.


Sekian~

23 comments:

Fariq said...

woo.. sampai poit yg no more gadis kg tu baru aku pahamm,, heheh,, kalo tak melopong je la.. :p

rossoneri said...

aaaaaaaaaa,maksudnya 'mansuhkan istilah gadis kampung' lah ni.. hehehehe...xkisahlah gadis apa,dari mana,asalkan gadis yg elok pekertinya lah eh...okey dah paham

wath said...

yea!!! lagi pun gadis yang duduk kg belum tentu masih lebih baik dari yg duduk serdang. Eh, Serdang? hahahhaa.

komen beremosi: mmg marah bile pernah ade seorg kwn lelaki yg merungut mas kawen Selangor naik, dengan alasan gadis selangor teruk berbanding gadis negerinye. heh~ nasib tak sampai nk ketuk

The Crow Empire said...

Fariq IDH - Sampai tang bawah baru ko faham? aku pun same. kah3..

Rosmerry - aah. the point is, tak kesah gadis ape jenis. Yang penting tak di klasifikasikan dgn gambaran yg tak berfaedah. Baru lah manis tuk di jadikan calon isteri. keh3..

What? - Okeh, kamu duduk Serdang kan? hehehe..

Yup, tapi mas kawen kelantan paling mahal. adakah gadis kelantan semua baik2? huhu. Sepatutnya tak jadi isu baik atau buruk gadis mengikut jenis negeri. ahaha.. kolot betul pemikiran mereka2 yg pk mcm tu kan?

(^_____^)

diana said...

benci betul bila orang sebut2
"gadis kampung la dia tu.."
eleh...kampung ke pekan ke...
estet ke..
sama je..
yang penting tau jadi orang..


tiz zakiah???
sentap la solihin satgi..

Aujinz said...

eh eh eh..

aku suka Gadis Kampung..
koh koh koh..

Lady SharpShouter said...

setuju sgt dgn ko.diskriminasi gadis kampung pehal?mcm lah yg ckp tuh slalunya bandar sgt.bila dia mengata org gadis kampung, part2 mengata tuh wat dia lagi kampung kot.hehe

The Crow Empire said...

Kaka Diana - Eh, lupe pulak Solihin minat kat tiz zaqyah. ahaha. Xpe, nnti sy pujuk solihin. heheh..

Aujinz - Gadis kampun baru blh tak? keh3..

Lady sniper - Itulah. Patut mansuhkan label melabel bangsa sendiri. takde faedah kan? huhu


(^____^)

Amira Naddia said...

mase praktikal org pnggil aku nur kaseh.

aku lahir kat KL. prangai baek je..xde masalah sosial. sengal2 itu ade..tp mseh suci bersih baik budi pekerti.
puji la aku!

huahua

saye suke lagu man u di sini!!!!

tanak close tab ini sbb nk dgr byk2 kali..

sera sera..man united!

The Crow Empire said...

Mira! - kite lahir di tempat yang same lah. Teruja! keh3.. Man U sangat best dan berkualiti. Kan? (^____^)

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

reliti hidup yang tidak dapat disangkal, berputar waktu, berputar jugak kejadian, walhal sifat dan hakikat itu ternyata dibawa2 oleh org yang terdahulu(orang tua) sinonimnya dapat ganjaran kepada anak hari ini!

apapun, baik buruknya kita sja yg dpt mengubah kan?

The Crow Empire said...

Raja Fifi - Jadi realiti itu cukup sampai disini. Kita mansuhkan hal2 yg tiada faedah dari terpahat dalam minda anak-anak di masa hadapan.

Walau tak mampu mengubah, kite mampu mencuba.

(^_____^)

misS FEeza macho ! said...

saye gadis bulan ,,

itu yg macho tuh .huhu :)

echah mashuri said...

keh.keh.soking-sokong.asal baik akhlaknya.baik keturunanya.kite rembat je wat bini.ehhehe

The Crow Empire said...

Miss Feeza - Gadis bulan? Sy adalah burung pungguk. keh3.. (dan2 je tuka jenis burung~)hehe..

The Crow Empire said...

Ecah Fansuri - err.. boleh ke? klau macam tu jum ecah. malam ni jgk kite pi jumpe tok khadi. kalau tok khadi tido kite kejutkan sampai die bangun. keh3..

(^_____^)

Solihin Zubir said...

takde istilah gadis kampung or metropolitan..
yg ada, gadis muslimah.. =)

The Crow Empire said...

Solihin Da Bro - Yes! it is bro!

(^__^)

AISHA INANI said...

for me semua pon sama. normally org2 bdr nih yang suka letak labeling mcm2 nhhh. konon nak tunjuk dorng tuh by nature lagik dah hebat! haprakk jek! heh.

The Crow Empire said...

Aisha - huhu dats y perlu hentikan perkara mcm ni. bukan mereka, bukan die, bukan kite. Tapi diri sendiri yang perlu hentikan istilah2 karut ni rite.

Grrr! heheh.. (^____^)

.. cik FLUTTERBY .. said...

ble pakai sexy2 dpt pgkat gadis bndarr. ble pkai longgar2, ttop aurat, gadis kampung. apakah???

husna salu kne cmtuh sb knonnyer x pndai berfesyen.. grr!! xd mknenyer...

cek chun said...

saya tulen bangg..awwwwwwwww

The Crow Empire said...

Cik Flutberry - aah~ ramai gadis yg di kondem mcm tu. Gadis kampung la, itu la ini la. Tapi hakikat, sekali cik flutberry kedip mate. Mau ade yg terhegeh datang minta kapel. keh3..

Cek Chun! - Tulin? auw~ sweet. keh3..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...